Nöjda kunder med kundklubb

27 november 2020
jonas olsson

Som företagare vill man att alla kunder ska vara nöjda när de går ut ifrån affären. Även fast kunderna är nöjda behöver inte det betyda att de är återkommande kunder. Så hur får man nöjda och lojala kunder? 

Ni har säkert hört om kundklubb, detta är något de flesta affärer erbjuder idag. Och det är även med hjälp av det ni kan få nöjda och lojala kunder. Kundklubb innebär kort och gott att det finns ett belöningssystem. Detta kan vara allt från fina rabatter, till att man samlar poäng man sedan kan göra något roligt för. 

Ibland får kunden tillbaka en viss procent av köpesumman. Där finns många olika förslag. Många affärer använder inte bara ett utan kombinerar de olika förslagen. När man lägger upp det så blir det helt plötsligt mer lönsamt för kunderna att handla hela sitt inköp i en och samma affär. Det finns speciella dataföretag som hjälper till med kundklubbar.

 

 

Bonussystem för upplevelser och rabatter 

Man gör det man kan för att locka kunder. En sak som är väldigt populär bland barnfamiljer är att ha en familjedag, ha dit Bamse och bjuda på saft och kakor. Där finns också andra saker man kan göra för att locka kunder och för att hålla sina kunder nöjda. 

Bonussystemet fungerar olika från affär till affär. Där finns de där man samlar in poäng, och för dem kan man handla olika saker i affären. Men valet finns även att spara på dem och samla in till en upplevelse. Vem gillar inte att stå i kassan och upptäcka att man har 50 kr i en bonuscheck? 

De flesta kundklubbar har egna klubbkort man är registrerad på. Dessa kan även funka med kundens körkort och i vissa fall även personnummer eller telefonnummer. Detta är upp till var och en affär att välja hur de vill ha det.

Fler nyheter